Kam se ztrácí Alice Sun překvapí napětím i hloubkou

Název: Kam se ztrácí Alice Sun
Autor: Ann Liang


Útlá knížečka slibující contemporary senzaci s prvky nadpřirozena - s problémem neviditelnosti - mne zaujala právě anotací. Čekala jsem víceméně všechno, než co jsem nakonec dostala!



Alice chodí do školky, kde je vysoké školné. Její rodiče na platby poplatků nemají nadále peníze a Alice se po tomto jejich oznámení poprvé “ztratí”. Stane se neviditelnou. Její kroky nesměřují k nikomu jinému než k jejímu odvěkému soupeři Henrymu. Vymyslí spolu appku, rozjedou business a skončí v momentě, kdy se střetávají se zákonem. Nevím, kde jsem si vybájila, že půjde o pouhopouhou romanci ze střední školy, která se odehrává v Pekingu…


Zpočátku mne Alice ani její příběh nijak zvlášť neoslovili. Holka, co se musí drtit, protože není tak dobrá, jako ostatní. To je i můj případ. Jakmile jsem zvolnila, známky šly dolů. Navíc do karet nesympatiím vůči hlavní hrdince hrála i jiná povaha kontinentu - a možná právě proto jsem čekala více americkou literaturu? Nevím.


Kam se ztrácí Alice Sun je nádherné soudobé dílo, které ukazuje svět mladých na druhé straně zeměkoule. Niterné pocity Alice při vyjednávání s Henrym - důstojné a přitom s potlačeným živočišným podtónem, nebo při zvažování přijetí objednávky, mne mnohdy přiměly se zamyslet nad morálkou a etikou taky. Jak při sestavování smluvních podmínek vpodstatě děti přemýšlely nad tématy, na kterými neumí ani mnoho vysokoškoláků vůbec jen uvažovat. 


Děj samotného příběhu mne také zmátl. Čekala jsem klasikou krizi. A zase zapomněla, kde jsem, že v Číně to není jednoduché. Jediná jednoduchost spočívala v překladu - který mimochodem chválím. Jen pár slovíčkům jsem nerozuměla. Zarazilo mě však označení aplikace Pekingský duch - politicky nekorektní pro místo, kde se Alice stává neviditelnou. Ale zpět ke krizi příběhu! Že se ocitneme na takovém pokraji Aliciných sil mne dostalo. A to, jak se k problémům Alice stavěla čelem, to mne od začátku do konce nepřestávalo překvapovat. Autorčin um pak přinesl ovoce ve rčení - v jednoduchosti je krása. A taky v premise, že být neviditelný je jen další skill, ne fyzikálně nemožné. 


A závěrem? Přátelé, Kam se ztrácí Alice Sun by neměla chybět v žádné knihovničce mladého Humbookofila! Tak zajímavě a čtivě zpracované morální a moderní drama s prvky romantiky a s vhledem do jiné kultury jsem četla naposledy u Williama Andrewse a Dcer dvouhlavého draka. Dobře, to střílím vysoko a lehce bokem, ale bez váhání k sobě obě knihy znovu přirovnám. Jednou bude i příběh Alice Sun historií.


Název: Kam se ztrácí Alice Sun
Autor: Ann Liang

Odkaz na Databázi knih

Žádné komentáře:

Okomentovat