Zvony Nagasaki - deník oběti atomové bomby

Název: Zvony Nagasaki
Autor: Takaši Nagai


Při poslechu audioknihy Hardcore historie s podtitulem Jak apokalyptické momenty dějin formovaly lidstvo jsem narazila na skutečnost, že znám jakousi historii Evropy a Ameriky “po jejím objevu”, ale nevím téměř vůbec nic o Asii. Myšlenka usnula do chvíle, kdy jsem v audioknize nenarazila na pasáž o atomových bombách - a že jsou svědci události. Netrvalo dlouho a běžela jsem do knihovny pro několik knih pojednávajících o asijské historii a také pro Zvony Nagasaki od japonského lékaře jménem Takaši Nagai.


Útlounká a staroučká kniha vznikla spojením úryvků z knihy “Řetízek růžence” a “Zvony Nagasaki”. Kombinuje tak pohled shození a výbuch atomové bomby a život do kapitulace Japonska v II.světové válce a kapitoly z vlastního života lékaře, jeho cesty od ateismu ke křesťanství a myšlenkové pochody před smrtí. 


Proč byste si knihu měli přečíst? 


Myslím si, že každý by měl mít nějaký všeobecný přehled o historii lidstva. Západní svět, do kterého počítám i Evropu, a jeho vzdělávací systém se soustředí především na hlouposti. Nutí nás od základní školy memorovat data narození a úmrtí panovníků a další nesmysly. A ač bych se ráda vymluvila na školu a na to, že jsme víceméně nikdy nestihli probrat druhou světovou válku ve škole (protože jsme se věnovali pravěku atd.), sama nemám o historii téměř žádný přehled. Změnilo se to, co jsem poznala manžela, který mi ukázal spoustu historických podcastů a autorů třeba i na YouTube. Začala jsem se zajímat o SOUVISLOSTI a konečně začala nalézat odpovědi na svá proč. Protože co si budeme vykládat, ve škole, v klasické škole, vám odpověď nikdo nedá. A pokud jste spíše přírodovědně založení a sportujete, o historii si toho sami moc nevyhledáte.


A právě proto doporučuju, aby si každý, v jakémkoli věku (dobrá, raději až od věku cca 7.-8. třídy ZŠ) přečetl Zvony Nagasaki a nechal se pohltit silou zkázy, jakou doktor Nagai ve svých krátkých textech čtenáři předkládá. Nejenže budete víceméně s hrůzou sledovat pád bomby a její bezprostřední následky, poznáte i japonského ducha. Položíte si otázku, zda šlo o propagandu nebo takové Japonsko prostě je. Budete možná sami dál pátrat po japonských zvycích, po jejich historii. Protože to, co doktor Nagai dělal po výbuchu, na co myslel, jak postupoval - to mi nešlo pochopit. Jedná se o úplně jinou mentalitu, o úplně jiné hodnoty člověka, než jsem já. Jeho priority byly absolutně zpřeházené, než jak je víceméně má normální obyčejný člověk žijící v Česku. 


Zvony Nagasaki, kterou jako vzpomínku a kombinaci úryvků dvou knih napsal doktor s leukémií a přeživší pád atomové bomby na Nagasaki - doktor Nagai, doporučuji jako silnou studnu zajímavostí, která vás obohatí a přinutí přemýšlet. V publikacije tolik podnětů k zamyšlení, že by snad neměla chybět v žádné knihovně. 


Název: Zvony Nagasaki
Autor: Takaši Nagai

Odkaz na Databázi knih

Žádné komentáře:

Okomentovat