Než zjistíš pravdu dokazuje, že i Češi umí psát skvělé psycho!

Název: Než zjistíš pravdu
Autor: Elena Minářová

Odkaz na nakladatelství Fortuna Libri

Každou další českou knihu, která vyjde, provází otázka - bude dobrá? A já si říkám, proč? Protože nemá tak mega marketing jako zahraniční, překladová, literatura? Nebo proč vlastně místo Shari Lapeny nesáhneme po podobně znějící anotaci české autorky? V tomto případě Eleny Minářové? Než zjistíš pravdu je povedený psychologický thriller a hlavně debut rodačky z Jihlavy. Pojďme se mrknout na jeho silná a slabá místa.



Recenze se mi nepíše lehce. Normálně mám totiž své poznámky plné vět, které se mi formulují už při čtení a které pak vtáhnu do souhrnu. Jenže Než zjistíš pravdu má, v mých očích, dvě části. První část, více psychologická, je naprostá bomba. Minářová stránku po stránce buduje napětí. Víte, že je něco zatraceně zle. Ale nevíte přesně, odkud zlo přijde. Do ulice boháčů se nastěhuje nová sousedka a naše hrdinka č.1 Amanda jí hned nabídne pomocnou ruku. Jenže všichni kolem (kamarádka, manžel,...) jí varují, že o Maddie, hrdince č.2, nic neví a že nemá být tak otevřená. Z dokonalých životů majetných lidí tak postupně odpadává pozlátko a my poznáváme i trable v ráji. A stále nad námi visí otázka - kdo bude oběť? Kdo komu ublíží?


Na období, které kniha zachycuje, se díváme z pohledu první osoby, vypráví buď Amanda, nebo Maddie. A ve chvíli, kdy se ukáže, kdo je zloduch, opadne psychologický teror. Mě se začalo lépe dýchat, protože jsem věděla, na čem zhruba jsem. Začal utíkat čas do velkého finiše. A musela to kočka stihnout, než někdo zjistí pravdu. No a začaly problémy. Nejen ty v příběhu, ty fyzické, ale i v mé mysli. Začala jsem vidět detaily, které mi neseděly. Drobnosti, jako selhání policie v delším časovém úseku před naším příběhem. Jemné zvonění intuice, které naše “dobrá” kočka neposlouchala… Ale nebyly to jen nejasnosti. Napětí Minářová držela po celou dobu příběhu, do poslední stránky (a ani na té si jej “neodpustila”). 


Vzato kolem a kolem mám mnoho výhrad, které bych měla ráda vysvětlené. Chtěla bych totiž kompletní profil včetně následků. Také mi v druhé polovině vadilo řazení kapitol, ale to je drobnost. Neskutečně mě nadchly deníkové záznamy, těm bych klidně věnovala mnohem více prostoru. Hodně si cením, že se Minářová nebála ukázat manželské i přátelské neshody a vše věrohodně podala. Než zjistíš pravdu je skvělá kniha, náročná a napínavá, takže to, že má chyby, jí velkoryse odpouštím a mohu jen a jen doporučit dál. A těšit se na pokračování - protože pokud zůstane autorka u své “zlé kočky”, mohla by to být další manipulační smršť, kterou doma musím mít.


Název: Než zjistíš pravdu
Autor: Elena Minářová

Odkaz na Databázi knih
Odkaz na nakladatelství Fortuna Libri

Žádné komentáře:

Okomentovat